en English
b

#2 - Semper paratus

Artikel door Michael Bouwens

Ik kom uit een ondernemersfamilie. Mijn grootvader richtte in 1927 Uitvaartcentrum Bouwens op en inmiddels staat bij het bedrijf de derde generatie aan het roer. Zelf startte ik een eigen bedrijf in 2003 toen ik nog studeerde en sindsdien ben ik altijd ondernemer geweest.

Het is niet overdreven te zeggen dat de voorwaarden om succesvol te zijn als ondernemer mij met de paplepel zijn ingegoten. Let wel: met succesvol bedoel ik niet het behalen van een bepaalde financiële status, aanzien of positie. Voor mij betekent succesvol zijn om te beginnen, zoals mijn grootvader en vader me dat hebben meegegeven: vasthouden aan waar je voor staat. Niet afwijken van je diep gewortelde kernwaarden. En bovendien: van je omgeving verlangen dat zij die waarden respecteren en uitdragen. Dat laatste klinkt wellicht wat autoritair, maar als eigenaar van een onderneming moet je nadrukkelijk zelf de keuze maken hoe jouw onderneming eruit komt te zien. Wat de cultuur is en hoe jij wilt dat je mensen zich profileren als vertegenwoordiger van de onderneming. Daarbij is er uiteraard ruimte voor individuele eigenschappen, persoonlijke invulling en authenticiteit, maar voor elke medewerker moet gelden dat hij of zij past binnen de cultuur en zich daar prettig bij voelt.

"Familiebedrijven hebben een bepaalde verantwoordelijkheid om (terug) te geven."

Naast het afbakenen, benoemen en koesteren van cultuur en kernwaarden zijn andere succesfactoren - je ziet ze terug bij veel familiebedrijven - onder meer een lange termijn focus en strategie, aandacht voor behoud en ontwikkeling van medewerkers, ook in lastige tijden investeren en innoveren in plaats van in de kosten snijden, en een grote maatschappelijke betrokkenheid. Je ziet: succes is ook bij deze factoren niet gebaseerd op financiële parameters, maar op impact. Op het verschil maken. Op toevoegen en bijdragen. Misschien zou je zelfs kunnen stellen - zo voelen wij dat althans - dat familiebedrijven een bepaalde verantwoordelijkheid hebben om (terug) te geven.

Ik ga hier niet de kernwaarden opsommen die je bij ons inmiddels bijna honderd jaar oude familiebedrijf of binnen mijn eigen onderneming terugziet. Maar er is er één, het persoonlijke levensmotto van mijn grootvader, die niet onvermeld mag blijven: semper paratus. Altijd klaarstaan voor anderen - je eigen mensen, klanten, leveranciers en uiteraard je familie - is voor ons in elk geval altijd de basis geweest. Het is een (levens)houding die - ook bij niet-familiebedrijven - geluk en voldoening geeft.