en English
b

#3 - Solidariteit

Artikel door Michael Bouwens

CEO & Founder bij bouwens&

23 maart 2020

Het is in uitdagende tijden dat je mensen écht leert kennen. In termen van samenwerking en partnerschap gebeuren er momenteel dan ook interessante dingen.

Gelukkig is het zeer zeldzaam, maar het komt helaas voor dat relaties die hecht waren de afgelopen tijd overnight verkillen. Er is plotseling een afstandelijke toon met soms zelfs een dreigend juridisch tintje. Typisch paniekgedrag, en daarom te begrijpen, maar toch onaangenaam voor alle betrokkenen.

Vanuit een ondernemersperspectief denk ik dat wij er op dit moment collectief bij gebaat zijn te kiezen voor professionele solidariteit. Dat betekent wat mij betreft vooral: begrip tonen voor elkaars situatie en elkaar waar mogelijk steunen. Maak bij klanten en (andere) partners bijvoorbeeld inzichtelijk welke uitdagingen je hebt, hoe je denkt daarmee om te gaan en verdiep je in de uitdagingen van de ander. Bespreek vervolgens wat je over en weer voor elkaar kunt betekenen. Natuurlijk, dat doe je onder normale omstandigheden ook, maar nu is het zaak dat te doen in een geheel andere context. Onder een hele andere druk.

“We komen hier beter uit en dat komt niet in de laatste plaats door onze medewerkers. Zij zijn sterk, dapper en zelfverzekerd. Precies de eigenschappen die zij ook laten zien in goede tijden.”

In tijden van crisis is transparantie key. Dat vraagt om een kwetsbare opstelling. Het betekent bijvoorbeeld dat de reguliere tekst ‘natuurlijk redden we dat’ best eens vervangen mag worden door ‘we gaan ons best doen het te redden’. Dat is doorgaans niet de tekst die je gebruikt in een zakelijke relatie, maar het is wel een tekst die beter aansluit bij de - nieuwe - realiteit. Dat moet je dan ook durven zeggen.

Let wel: dit betekent niet dat je je indekt en bij voorbaat al aangeeft dat je een bepaalde doelstelling misschien niet gaat halen. Integendeel. Wat je bedoelt is: ondanks de omstandigheden ga ik je niet teleurstellen. 

Hoewel ook wij momenteel als organisatie te kampen hebben met tegenwind, staan we als een huis. We komen hier beter uit, dat is mijn stellige overtuiging. En dat komt niet in de laatste plaats door mijn fantastische collega’s die op kantoor, thuis of bij onze opdrachtgevers werken. Zij zijn sterk, dapper en zelfverzekerd. Precies de eigenschappen die zij ook laten zien in goede tijden. Maar een factor die net zo hard bijdraagt is de uitstekende relatie die we in de loop der jaren hebben opgebouwd met klanten, leveranciers en andere partners. Daarom kan ik op dit moment zonder problemen zeggen: kun je mij helpen? En zij tegen mij.