en English
b

De transformatie van front-of-house: het hart van de moderne werkplek

In een wereld waarin de dynamiek van het werken voortdurend verandert, blijft de front-of-house - het gebied dat direct toegankelijk is voor bezoekers en werknemers - een cruciale rol spelen in elk kantoor. De posities binnen front-of-house zijn geëvolueerd om te voldoen aan de nieuwe behoeften van bezoekers en werknemers. De focus van front-of-house dienstverlening ligt op het optimaliseren van de beleving, het stimuleren van betrokkenheid en het tracken van welzijn.

Volgens KPMG's Global CEO Outlook voorspelt 64% van de directeuren een volledige terugkeer naar werken op kantoor tegen eind 2026. Front-of-house teams zullen dan extra belangrijk zijn bij het creëren van een werkomgeving die werknemers uit het kantoor-aan-huis lokt, en hen stimuleert om naar kantoor te komen.

Front-of-house teams beperken zich niet langer tot traditionele receptietaken. Ze vervullen een voortrekkersrol in het creëren van unieke kantoorervaringen. Ze staan nu vooraan bij het creëren van een bijzondere beleving in het kantoor die het comfort en de voordelen van thuiswerken overtreft.

De transitie van het klantvriendelijke kantoor naar een meer op werknemers gerichte werkomgeving begon na corona. Werknemers stellen tegenwoordig veel hogere eisen aan kantoorfaciliteiten en -mogelijkheden. ‘Hotelification' - het herpositioneren van het kantoor zodat de werkomgeving meer aanvoelt als een hotel - wordt steeds populairder. Deze trend komt voort uit de ontwikkeling dat werknemers kantoren selectiever gebruiken. Ze komen bewust naar kantoor voor een interessante bijeenkomst of productieve werktijd.

Gestroomlijnde ervaring

Voor een prettige en productieve werkdag op kantoor verwachten werknemers de naadloze service van een vijfsterrenhotel. Een warm welkom, vriendelijk personeel dat altijd klaarstaat om te helpen, de favoriete koffie met versgemalen bonen, moderne technologie voor efficiënt werken en een veilig gevoel op elk moment van de dag.

Het front-of-house team is de lijm die dit alles bij elkaar houdt. Of een werknemer nu behoefte heeft aan een rustige werkplek, een vergaderruimte zoekt, of hulp nodig heeft bij een papierstoring in de printer, het is essentieel dat hij de warmte ervaart van service door iemand die oprecht betrokken is. Een onderscheidende front-of-house service draait om het winnen van werknemersvertrouwen, door hen laten voelen dat hun behoeften begrepen en ingevuld zijn, en door altijd beschikbaar te zijn voor vragen en ondersteuning. Bovendien verwachten werknemers dat deze service oprecht, attent en consequent is, ongeacht met welk teamlid zij te maken krijgen, op welke dag dan ook.

Front-of-house service en beveiligingsdiensten

Wow-factor voor welzijn

Onderscheidende front-of-house service bestaat ook uit een groot gevoel van zorg voor werknemers. Het is van toenemend belang om aandacht te besteden aan aspecten zoals mentale gezondheid, community gevoel, teambuilding en veiligheid op de werkvloer.

Front-of-house medewerkers, vaak de eersten die werknemers begroeten bij aankomst en de laatsten die ze zien bij vertrek, zijn uniek gepositioneerd om veranderingen in gedrag, stemming en welzijn op te merken en ondersteuning te bieden. In deze context is het essentieel om goed voor werknemers te zorgen, zodat ze zich gezond, gelukkig en productief voelen en trouw blijven aan hun werkgever.

Steeds vaker is front-of-house personeel ook betrokken bij het creëren van een bloeiende workplace community, die de bedrijfscultuur positief beïnvloedt en zo de betrokkenheid van werknemers verhoogt. De vaardigheden van event managers worden ingezet voor het organiseren van kantoorevenementen, teambuildingactiviteiten en workshops om persoonlijke ontwikkeling te bevorderen. Op die manier worden samenwerking en communicatie in de werkomgeving gestimuleerd.

Mixed aanpak

Vaak zijn beveiligings- en front-of-housediensten volledig geïntegreerd, waarbij front-of-house personeel beschikt over een officiële beveiligingspas om extra veiligheid te garanderen voor zowel werknemers als bezoekers. Daarnaast creëert deze gecombineerde aanpak een duidelijk aanspreekpunt voor de gebruikers van het gebouw, wat de werkplek efficiënter en veiliger maakt.

Front-of-house diensten beginnen bij de entree van het kantoor, maar omvatten het hele gebouw, om zo een aangename en productieve tijd op kantoor te garanderen. De verwachting is dat het belang van een professionele en onderscheidende front-of-house service de komende jaren zal toenemen, in lijn met de evolutie van het kantoor, om te voldoen aan toekomstige strategieën van de werkomgeving.