en English
b

#5 - Het kantoor wordt een professioneel clubhuis

Artikel door Michael Bouwens

Door corona ontstaat het besef dat werknemers niet langer naar kantoor moeten om er te werken, maar naar kantoor mogen. Het is niet langer een plicht, maar een recht. Daarmee verandert de rol van het kantoor: van functionele werkomgeving naar inspirerende ontmoetingsplek. Zo’n kantoor is het ‘clubhuis’ van een bedrijf.

De meeste werkgevers waren in het pre-corona tijdperk geen voorstander van thuiswerken. Ze hadden altijd het idee dat werknemers niet goed in staat zouden zijn zich op hun werk te concentreren en bovendien lastiger bereikbaar voor vragen en overleg. Of dat ze vooral bezig zouden zijn met het huishouden, de kinderen van school halen en naar clubjes brengen, de hond uitlaten of de boodschappen doen. De afgelopen maanden zijn werkgevers radicaal van gedachte veranderd.

Nu is thuiswerken ineens de enige mogelijkheid om de bedrijfsvoering voort te zetten en zien werkgevers zich genoodzaakt thuiswerken te omarmen. Door het coronavirus zijn veel werkgevers overgegaan op digitale oplossingen die werknemers in staat stellen vanuit huis te werken. Bedrijven merken dat hun mensen thuis net zo veel - of zelfs meer - werk verzetten en resultaten bereiken als op hun werkplek in kantoor. Door de pandemie heeft thuiswerken een vlucht genomen. Nog nooit hebben zo veel mensen vanuit huis gewerkt. Ze komen alleen naar kantoor als het echt niet anders kan, zoals voor werkzaamheden die niet vanuit huis gedaan kunnen worden of in die gevallen waarin een thuissituatie werken vanuit huis lastig maakt.

"Om het kantoor de aantrekkingskracht te geven die mensen ertoe beweegt om er af te spreken is niet alleen een investering in een nieuwe inrichting van werkvloeren noodzakelijk, maar ook een impuls voor de hospitality en dienstverlening."

Het coronavirus heeft nogal wat gevolgen voor de traditionele functie van het kantoor. Vóór het coronatijdperk was thuiswerken vaak nog een taboe, tijdens corona is thuiswerken welhaast de enige oplossing, en erna zal thuiswerken naar verwachting geleidelijk afnemen en de aanwezigheid op kantoor weer toenemen. Het kantoor als middelpunt van het werkproces is echter verleden tijd. Er ontstaat een nieuwe balans tussen werken op kantoor en vanuit huis.

Nog belangrijker is echter het besef dat werknemers niet langer naar kantoor moeten om er te werken, maar naar kantoor mogen. Het is niet langer een plicht, maar een recht. Daarmee verandert de rol van het kantoor: van functionele werkomgeving naar inspirerende ontmoetingsplek. Een ruimte waar mensen verbinding maken, samenwerken, brainstormen en relaties opbouwen. Zo’n kantoor is het ‘clubhuis’ van een bedrijf: de werknemers of ‘leden’ komen er graag, voelen zich er thuis en zijn met elkaar verbonden door de gemeenschappelijke werkgever of ‘club’.

De komende periode zullen bedrijven hun kans schoon zien om, als gevolg van de afgenomen vraag naar vaste werkplekken, vierkante meters kantoorruimte af te stoten en op die manier op huurkosten te besparen. Anderzijds is een investering noodzakelijk om het kantoor de aantrekkingskracht te geven die mensen ertoe beweegt om er af te spreken op het moment dat het ze gelegen komt. Dit betekent niet alleen een nieuwe inrichting van werkvloeren met meer ruimtes voor flexibele werkplekken, overleg en ontspanning, maar ook een impuls voor de hospitality en dienstverlening.

"Na het verblijf in het clubhuis lopen mensen met een glimlach naar buiten."

In het clubhuis van een bedrijf - met nieuwe openingstijden van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat en bij voorkeur ook in het weekend - is hospitality altijd tiptop geregeld. Een host of hostess staat voor je klaar als je binnenkomt, loopt naar je toe, en glimlacht bij de begroeting. Vervolgens loopt deze specialist mee naar de afspraak. Tijdens het gehele verblijf in het kantoor hebben werknemers en klanten het gevoel dat ze beschikken over een persoonlijke assistent. De host of hostess stemt de dienstverlening af op persoonlijke wensen en behoeften. Een verse cappuccino, het aansluiten van de beamer, het regelen van catering, het bestellen van taxi’s; aan alles wordt gedacht. Na het verblijf lopen mensen met een glimlach naar buiten.

Kortom, het kantoor nieuwe stijl wordt een professioneel clubhuis met een unieke beleving. Alleen dan blijven werknemers er werken, deelnemen aan overleggen, en sociale contacten met collega’s onderhouden. In een arbeidsmarkt waarin werkgevers het voorlopig voor het zeggen hebben en hun werknemers kunnen uitkiezen zal echter vooral de voorkeurspositie van een bedrijf bij haar klanten een boost aan de hospitality en dienstverlening op kantoor geven. Klanten worden immers overal op hun wenken bediend en hebben steeds hogere verwachtingen op het gebied van service. Een uitmuntende dienstverlening draagt als vanouds bij aan succesvolle afspraken en langdurige klantrelaties. Wat dat betreft is er - gelukkig - niets veranderd.