en English
b
terug naar Nieuws overzicht

Nationale MeewerkWeek 2019: zij aan zij met collega’s op de werkvloer

20 augustus 2019

Van 9 t/m 13 september 2019 is het - inmiddels voor de vierde keer - Nationale MeewerkWeek. In heel Nederland gaan directies en management van bedrijven die hechten aan goed werkgeverschap de werkvloer op om zij aan zij te werken met hun medewerkers. Dat levert niet alleen belangrijke inzichten op om werkprocessen en de inzetbaarheid van mensen te optimaliseren, maar het zorgt vooral ook voor een grotere wederzijdse betrokkenheid. Natuurlijk doet bouwens& ook mee.

Dit betekent dat Michael Bouwens als receptionist, beveiliger en directiechauffeur aan de slag gaat. Met die laatste rol is hij goed bekend. Michael startte bouwens& in 2003 met het aanbieden van chauffeursdiensten, waarbij hij natuurlijk zelf achter het stuur zat. “Ik kijk tijdens de Nationale MeewerkWeek dan ook vooral uit naar de een-op-een samenwerking met onze receptie- en beveiligingsmedewerkers. Wat vinden zij leuk in hun werk, waar lopen ze tegenaan en wat kunnen we samen doen om dat te verbeteren? De beste ideeën ontstaan vaak op de werkvloer en wat is er beter dan er letterlijk naast te staan als dat gebeurt?”, aldus Michael.

De Nationale MeewerkWeek spreekt hem om meerdere redenen aan. Binnen de structuur van de organisatie staat gelijkheid voorop. Werkgever en werknemer zijn bij bouwens& even belangrijk. Zij moeten elkaars werk goed begrijpen en belangrijker nog: vanuit een oprechte belangstelling. Het is de overtuiging en ervaring van bouwens& dat wederzijdse waardering en betrokkenheid cruciaal zijn om succesvol te zijn. Op persoonlijk én ondernemingsniveau.

Nationale MeewerkWeek 2019

Michael: “Goed werkgeverschap betekent voor bouwens& dat we een persoonlijke werkomgeving bieden waar mensen geen nummer zijn, waar we elkaar persoonlijk kennen, begrijpen en met elkaar samenwerken. Die instelling en ambitie is terug te zien in onze dagelijkse front office dienstverlening bij opdrachtgevers. We zijn persoonlijk, attent en meedenkend.”

Het werk van de moderne receptionist en beveiliger verandert. Het kantoor is voor veel mensen niet langer een werkplek, want werken kun je tegenwoordig ook thuis, in een koffiebar of elders. Het is juist steeds meer een plek aan het worden waar mensen komen om elkaar ontmoeten, inspiratie op te doen, verbinding te maken en innovatie in gang te zetten.

De Nationale MeewerkWeek is voor Michael dan ook een mooie gelegenheid om nog beter te begrijpen wat er in de praktijk komt kijken bij het faciliteren van zo’n omgeving. Om echt te snappen hoe je in deze tijd een ultieme gastbeleving creëert. Wat is er nodig om het werk te doen - bezoekers ontvangen en naar een afspraak begeleiden, koffie serveren, toezicht houden en sluitrondes lopen - op een manier die zo professioneel, aangenaam en onderscheidend is dat mensen (onbewust) met een glimlach weer naar buiten lopen?

Maar ‘met de voeten in de modder’ levert niet alleen nieuwe inzichten op die helpen de mensen van bouwens& optimaal te begeleiden, coachen en faciliteren en een beter bedrijf te worden. Het zorgt er vooral ook voor dat wij elkaar als mens nog beter leren kennen. Dát is uiteindelijk waar het bij bouwens& om draait.