en English
b
terug naar Nieuws

Familiebedrijf Armonia zet nu ook voet aan de grond in Nederland

23 september 2022

Eind 2021 zijn het Nederlandse bouwens& en de Belgisch-Luxemburgse tak van Armonia gefuseerd. Sindsdien is bouwens& het Benelux-merk van de multinational uit Parijs. Een uitgelezen moment om te spreken met Guillaume Amar (CEO van Armonia) en Michael Bouwens (Directeur in de Benelux). Ze bespreken het familiebedrijf, de strategie, en Europese ontwikkelingen.

Armonia is dé nieuwe speler in de Benelux. Wat moet men over jullie weten?

Guillaume:  “In 1974 begon Patrick Thélot in Parijs met hotel- en receptiediensten. Nu mogen we de markt van hospitality en facility management bedienen in Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. 16.000 medewerkers, 4.500 klanten en een jaarlijkse omzet van zo'n 275 miljoen euro; Patrick is een heel eind gekomen met zijn familiebedrijf!”

Michael voegt hieraan toe: “Armonia is inderdaad een echt familiebedrijf. Patrick is als Chairman dan ook nog steeds intensief betrokken bij de onderneming. Zijn kinderen werken er en de bedrijfscultuur is familiaal; men heeft aandacht en zorg voor elkaar en anderen.”

Eind 2021 zijn de activiteiten van Armonia in België en Luxemburg en van bouwens& in Nederland samengevoegd. Hoe leerden jullie elkaar kennen?

Guillaume: “Binnen Armonia kijken we altijd naar de mogelijkheden om onszelf te blijven ontwikkelen en de Benelux-markt heeft een enorm potentieel. Samen staan we nog sterker en kunnen we verder groeien, meer innoveren, de beste medewerkers behouden én nieuw talent aantrekken.”

Michael: “De fusie was een logische stap. Twee familiebedrijven met een vergelijkbaar DNA waar klanttevredenheid, onderscheidende persoonlijke dienstverlening, en de menselijke maat centraal staan. Dit partnerschap stelt ons allebei in staat om op al die vlakken nóg beter te presteren. En dat is wat we beide willen, constante verbetering!”

Hoe gaat Armonia om met de huidige krapte op de arbeidsmarkt?

Guillaume: “De werkloosheid in de Benelux is historisch laag en neemt bovendien het snelst af in onder meer horeca,  schoonmaak en beveiliging. Juist in deze branches liggen de facilitaire banen. Ook in Engeland en Frankrijk is het aantal vacatures nog nooit zo groot geweest.”

“We passen onze recruitment aan, waarbij we gericht blijven op kwalitatief personeel. Zo zetten we bijvoorbeeld in op advertenties via TikTok en organiseren we lokale inloopdagen voor kandidaten. Sollicitaties worden binnen een dag beantwoord en geschikte kandidaten kunnen binnen een week aan de slag. Voorheen ging daar vaak een maand overheen. Medewerkers met de juiste vaardigheden krijgen de kans om door te groeien. Het vak leren we ze, maar het gaat ons vooral om motivatie, enthousiasme en energie.”

Michael: “Niet alleen onze eigen organisatie heeft te maken met de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Onze opdrachtgevers staan voor dezelfde uitdaging. De werkdruk bij hun werknemers ligt hoog, dus zoeken werkgevers naar nieuwe manieren om hun werknemers te ontzorgen. Bij ons zusterbedrijf in Londen groeit de vraag naar zogenaamde ‘conciërge en lifestyle services’ die het leven van mensen makkelijker maken. Denk aan stomerij, car wash, tickets, boodschappen en klusjesman. Binnenkort bieden we deze service ook in Amsterdam en Brussel aan.”

Welke gevolgen van de pandemie zien jullie?

Guillaume: “De pandemie heeft het speelveld in meerdere opzichten veranderd. Naast de krapte op de arbeidsmarkt is het fenomeen thuiswerken voorgoed in ons bewustzijn geland. Pre-corona was thuiswerken in Engeland al een gewoonte, maar in bijvoorbeeld Frankrijk een stuk minder gebruikelijk en in Spanje helemaal niet. Inmiddels zien we in veel Europese landen dat mensen minder snel naar kantoor terugkeren dan verwacht. Thuiswerken wordt niet langer verplicht door overheden, maar blijft vooralsnog toch de eerste keuze van werknemers. Opdrachtgevers vragen ons mee te denken over oplossingen die mensen laten terugkeren naar kantoor. Zo organiseren we evenementen in kantoren voor huurders en gebruikers, zoals live-wedstrijden en aardbeien met room tijdens Wimbledon in kantoren in Canary Wharf, onverwachte leuke acties, en verregaande facilitering. Het moet simpelweg aantrekkelijker worden om naar kantoor te komen dan thuis te blijven.”

Michael: “Veel bedrijven gebruiken minder vierkante meters voor werkplekken en juist meer voor andere functies zoals ontmoeten en ontspannen. Tijdens de pandemie werd veel gespeculeerd over het afstoten van ruimte, maar vooralsnog gebeurt dit niet. Integendeel, veel van onze opdrachtgevers huren juist extra vierkante meters, bijvoorbeeld voor vergaderruimtes, loungeplekken, of sport en spel. Het kantoor verandert definitief van een werkruimte in een ontmoetingsplek.”

Wat betekent dit voor jullie dienstverlening aan bedrijven?

Michael: “De Hospitality Manager van bouwens& is nauw betrokken bij de verdere ontwikkeling van het serviceconcept bij de opdrachtgever. Deze ervaren specialist is het centrale aanspreekpunt binnen onze dienstverlening. Vaak komt de HM uit de hotellerie en daarom ligt de verantwoordelijkheid voor het juiste aanbod van diensten, de aansturing van het team en de uitvoering van de dienstverlening bij deze expert. Zo ontzorgen wij gasten en gebruikers volledig tijdens hun bezoek aan kantoor. Want alleen dan komen ze er graag en uit eigen beweging terug.”

Guillaume: “Volledige ontzorging van opdrachtgevers is net zo belangrijk. Steeds meer bedrijven in Europa kiezen voor integrated facility management van Armonia. Wij zijn dan verantwoordelijk voor een breed pakket van hospitality en facilitaire diensten. Van receptie, beveiliging, en schoonmaak tot technisch onderhoud. Bouwens& is hiervoor de logische partij in de Benelux. Als hospitality specialist maken zij gastvrijheid in de praktijk al heel lang waar. Zo ervaren bezoekers en medewerkers van onze  opdrachtgevers altijd de perfecte guest journey, van aankomst tot vertrek.”