en English
b
terug naar Nieuws overzicht

“Bouwens& is een eigenwijs bedrijf - in de meest positieve zin.”

22 maart 2021

Bij bouwens& stoppen ze veel tijd in het vinden van de juiste mensen. En niet voor niks: de medewerkers zijn de belangrijkste asset van het bedrijf. COO Tessa de Grijff ging in gesprek met psycholoog en adviseur Guus Mannaerts, die bouwens& sinds jaar en dag ondersteunt op het gebied van human resources en iedereen voorbij ziet komen die er solliciteert.

Topexpert

Als je besluit bij bouwens& te solliciteren is er één garantie: je wordt beoordeeld door Guus Mannaerts. Deze doorgewinterde topexpert in - onder meer - assessments kent de organisatie van binnen en van buiten en weet daarmee feilloos of iemand bij het bedrijf en haar opdrachtgevers past en vice versa. “Al onze sollicitanten doen een uitgebreide online gedragstest”, vertelt Tessa. “De resultaten van de medewerker in spe worden door de manager besproken met Guus. Is het overall oordeel positief, dan geeft de testuitslag concrete handvatten voor het ontwikkelpotentieel van een nieuwe medewerker.

Persoonlijkheid versus gedrag

Guus hanteert een beoordelingsmethode waarbij naar gedrag wordt gekeken en niet naar persoonlijkheid. “Gedrag is zichtbaar en merkbaar”, legt hij uit. “Bouwens& is een hospitality en facilitair dienstverlener en het is dus vooral van belang hoe iemand zich opstelt en wat zijn of haar houding is. Dat bepaalt hoe succesvol iemand is. Bij het beoordelen van de assessments ga ik op zoek naar de gedragsvoorkeuren van mensen. Daarmee probeer ik inzichtelijk te krijgen of het natuurlijke gedrag van iemand past in een specifieke werkomgeving en daarmee een versterking is voor het bedrijf en de opdrachtgever. Bouwens& bedient klanten in verschillende sectoren en ieder met een eigen cultuur, normen en voorkeuren. Daar passen mensen goed of minder goed bij. Als iemand bijvoorbeeld solliciteert voor een functie in een ziekenhuis, dan let ik op specifieke gedragseigenschappen die bij een zorgomgeving aansluiten. En gaat het om een functie in een zakelijke omgeving, dan zijn er heel andere gedragseigenschappen belangrijk. Deze klantspecifieke benadering leidt tot een betere match en dus tot betere dienstverlening op de vloer.” 

Plezier in het werk

Tessa: “Door een zorgvuldig aannamebeleid halen wij niet alleen de allerbeste collega’s aan boord, maar we zorgen er ook voor dat mensen op een plek terecht komen waar ze het naar hun zin hebben. Een sollicitatiegesprek met onze managers en het beoordelen van hun assessment door Guus levert de sollicitant in kwestie - aangenomen of afgewezen - altijd iets op: meer inzicht in waar iemand wel of niet kan excelleren.” Guus vult aan: “Bouwens& is een eigenwijs bedrijf – in de meest positieve zin van het woord. Dat zie je terug in de mensen die er werken. Door een focus op het leveren van hospitality en facilitaire diensten van het allerhoogste niveau is er ook de behoefte om geen concessies te doen in de aanname van nieuwe mensen. Bij twijfel is het een no-go. De lat ligt hoog.”

Bijdrage aan profiel

Om te komen tot de best mogelijke kandidaten voor specifieke functies luisteren de managers van bouwens& naar opdrachtgevers en volgen zij ontwikkelingen in de markt. “Voor iedere functie moet je zorgvuldig een profiel samenstellen”, zegt Tessa. “Als je een profiel niet mee laat veranderen met de gebeurtenissen bij een opdrachtgever of in een branche, dan krijg je daarvoor vroeg of laat de rekening. Je moet de mensen leveren waar organisaties daadwerkelijk behoefte aan hebben. Samen met Guus weten wij dit als geen ander. Maar andersom leren wij ook veel van wat we terugkrijgen van sollicitanten. Waar zijn zij naar op zoek? Wat zijn hun voorkeuren? De resultaten van de assessments leveren altijd weer waardevolle inzichten op. Het zorgt er onder meer voor dat we vastberaden zijn in onze ambitie om door zowel opdrachtgevers als kandidaten en medewerkers te worden gezien als Partner of Choice!”