en English
b
terug naar Nieuws

Hoe maakt bouwens& Integrated Facility Management mogelijk?

28 augustus 2023

Het selecteren van geschikte leveranciers voor facilitaire diensten in uw kantoor kan tijdrovend en uitdagend zijn. Overweegt u afzonderlijke dienstverleners voor elke facilitaire taak? Of geeft u de voorkeur aan één leverancier die een geïntegreerde oplossing kan bieden? Beide benaderingen hebben specifieke kenmerken. De optimale keuze hangt vooral af van de wensen en situatie van uw bedrijf. Dit artikel bespreekt de praktijk en voordelen van het geïntegreerde aanbod: Integrated Facility Management.

Wat is Integrated Facility Management?

Integrated Facility Management (IFM) betreft het uitbesteden van een gecombineerd pakket van facilitaire diensten aan één leverancier. Deze leverancier is verantwoordelijk voor het management, de coördinatie en de uitvoering van de diensten. U kiest zelf het pakket, dat meestal bestaat uit een selectie van de vijf facilitaire kerndiensten: receptie, beveiliging, schoonmaak, catering en technisch onderhoud.

Drie soorten leveranciers van Integrated Facility Management

Op de facilitaire markt zijn drie soorten IFM-leveranciers actief: 

  • leveranciers die alle facilitaire kerndiensten in eigen huis hebben;

  • leveranciers die een of meerdere facilitaire kerndiensten zelf aanbieden, en voor de overige facilitaire kerndiensten met specialisten samenwerken, en;

  • leveranciers die voor alle facilitaire kerndiensten externe partijen (derden) inschakelen.

Integrated Facility Management in de praktijk

Bij Integrated Facility Management legt u de verantwoordelijkheid voor het volledige pakket van facilitaire diensten neer bij de door u gekozen leverancier. Door te vertrouwen op de expertise van de IFM-leverancier, kunt u zich volledig richten op uw kernactiviteiten.

Uw leverancier benadert elke facilitaire dienst vanuit het perspectief van de gehele guest journey in uw kantoor. De gastervaring begint vanaf het moment dat uw medewerkers en bezoekers het gebouw binnenkomen, en eindigt wanneer zij weer weggaan. In plaats van de facilitaire diensten te beschouwen als afzonderlijke services (verticale splitsing), ziet men ze als een samenhangend geheel tijdens de journey van aankomst tot vertrek.

Voordelen van Integrated Facility Management

Het samenbrengen van FM-diensten in één geïntegreerde en samenhangende structuur heeft verschillende specifieke voordelen in vergelijking met het afzonderlijk inkopen van diensten en contracten. Dit is hoe wij Integrated Facility Management voor onze klanten laten slagen:

1. Samenwerking van specialisten

Wij geloven dat een leverancier in één facilitaire kerndienst specialist kan zijn, maar niet in alle kerndiensten. Daarom concentreren wij ons op onze sterke punten en vertrouwen we op de kennis en ervaring van specialisten in hun vakgebied. Met enerzijds receptie en beveiliging in eigen huis en anderzijds schoonmaak, catering en technisch onderhoud door specialisten die onder onze supervisie werken, combineren we het beste van beide werelden.

Onze partners zijn al vele jaren onze preferred suppliers. Bij iedere IFM-opdracht stellen zij zich aan de klant voor. Vervolgens selecteren wij samen met de klant de juiste specialisten. Op die manier sluiten alle kerndiensten en de leveranciers altijd naadloos aan op de situatie, wensen en cultuur van de klant. Uw medewerkers en bezoekers ervaren de hoogste kwaliteit in elke service. Een belangrijk voordeel van deze werkwijze is dat u nooit vastzit aan een IFM-partij die uitsluitend gericht is op het inzetten van de eigen schoonmaak- of cateringdiensten, waardoor externe leveranciers - die wellicht beter bij u passen - worden uitgesloten.

2. Eén team

Bij single services werkt een bedrijf samen met diverse gespecialiseerde facilitaire dienstverleners. De overstap naar Integrated Facility Management resulteert in één contract, één maandelijkse factuur en één contactpersoon. Bij bouwens& is deze persoon de IFM Manager, die zeer zichtbaar en beschikbaar is als aanspreekpunt voor al uw facilitaire behoeften. De IFM Manager heeft een helikopterview over de dienstverlening in zijn geheel, optimaliseert de communicatie en bewaakt de uitvoering van gemaakte afspraken en plannen.

Om het succes van de IFM-oplossing daadwerkelijk te verzekeren, benoemen we bovendien een operationele specialist: de IFM Host. Deze professional is getraind als expert in de verschillende kerndiensten en stuurt deze op gepaste wijze aan. Dit bevordert nauwe samenwerking tussen de facilitaire medewerkers. De IFM Host voert audits uit om een gestroomlijnde dagelijkse dienstverlening en een geweldige klantervaring te waarborgen.

3. Besparing van tijd en geld, en meer focus op uw kernactiviteiten

U bespaart tijd die anders zou worden besteed aan het coördineren en managen van diverse leveranciers. Door de geïntegreerde aanpak kan het aantal benodigde facilitaire medewerkers voor een efficiënte FM-oplossing mogelijk worden verminderd, waardoor u ook geld bespaart. Bij bouwens& kiezen we voor medewerkers met brede inzetbaarheid en voorzien we hen van training in meerdere vakgebieden, waardoor er synergie ontstaat tussen de verschillende facilitaire diensten die we aanbieden.

Is IFM iets voor u?

Een veelgehoorde zorg is het argument van "al mijn eieren in één mandje leggen". Hoewel het waar is dat u afhankelijk wordt van één partij voor uw facilitaire diensten, wordt dit risico juist verminderd door de voordelen van langdurige samenwerking. Onze preferred partners worden samen met u gekozen. De dienstverlening wordt volledig op maat verzorgd met een aanpak die openheid en transparantie waarborgt. Een echte ‘one size fits one’-aanpak. Dankzij ons team van de beste specialisten op iedere kerndienst leveren we een prestatiegerichte dienstverlening met excellente service voor al onze klanten.

Meer weten over bouwens&

Als hospitality specialist in soft services - facilitaire diensten gericht op de eindgebruiker - werkt bouwens& nauw samen met zijn opdrachtgevers om een onderscheidende dienstverlening te bieden, die resulteert in een onvergetelijke klantervaring. Wij zijn in diverse sectoren actief bij gerenommeerde bedrijven en instellingen, zoals FD Mediagroep, Prinses Máxima Centrum, Provincie Noord-Holland, Van Doorne en Westfield Mall of the Netherlands.

Bouwens& is het Nederlandse merk van Armonia, een toonaangevende internationale speler in hospitality en facility management. Het familiebedrijf telt 16.000 medewerkers en bedient 4.500 klanten verspreid over Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Met een jaarlijkse omzet van 400 miljoen euro omvat het portfolio ook topmerken als BNP, Estée Lauder, Louvre Museum, LVMH, Renault en Société Générale.