Het is bijna 2019. Een goed moment om eens vooruit te kijken. Wat gaat er volgend jaar gebeuren in de facilitaire sector? Wat zijn opvallende ontwikkelingen en trends? Ik heb een persoonlijke selectie gemaakt van onderwerpen die naar mijn mening (nog meer) onze focus moeten hebben.
Om te beginnen neemt het belang van gezondheid ook binnen de werkomgeving toe. Dat betekent meer aandacht voor gezond eten en drinken op kantoor en afstappen van het traditionele aanbod van veel cateraars: vette happen, zoete koeken en calorierijke gerechten. Een goede ontwikkeling. Werkgevers doen er verder goed aan bewegen binnen het kantoor te stimuleren. Moedig mensen aan de trap te nemen en de lift te vermijden. Ook verwacht ik dat de toenemende aandacht voor fitness en mindfulness in de werkomgeving volgend jaar doorzet.
"Laten we er een gewoonte van maken om écht de tijd te nemen voor een normaal, persoonlijk gesprek."
Een tweede ontwikkeling die ik zeer toejuich is dat er steeds meer aandacht is voor de menselijke maat. We leven in een wereld die voortdurend drukker wordt en we krijgen dagelijks bewust en onbewust een ongelooflijke hoeveelheid prikkels te verwerken. Onze ‘virtuele omgeving’ groeit onstuitbaar. We hebben daardoor meer dan ooit behoefte aan persoonlijke - menselijke! - aandacht en reflectie, al dan niet bewust. Wat mij betreft wordt ‘menselijk’ in 2019 dan ook de overtreffende trap van gastvrij. Dat betekent in ons vakgebied dat wij niet alleen maar een goede host willen zijn, maar dat we er een gewoonte van maken om écht de tijd te nemen voor een normaal, persoonlijk gesprek. Zonder tijdsdruk. Met gasten, partners en uiteraard ook met je collega’s. Blijf na afloop van een meeting bijvoorbeeld even napraten zonder je door de volgende vergaderploeg uit de ruimte te laten jagen. Zorg dat er een kleine pauze zit tussen afspraken, zodat je niet gejaagd van de ene bijeenkomst naar de ander rent.
In het verlengde van meer aandacht voor de menselijke maat zou het mooi zijn als wij in 2019 meer bezig zijn met het delen van kennis en ruimte geven aan creativiteit om onze werkprocessen en de client experience te verbeteren. Heel belangrijk is daarbij de real life ontmoeting. Als je elkaar face-to-face ontmoet, aandacht hebt voor details, rust neemt en je even afzondert dan is dat niet alleen veel prettiger, maar ook nog eens effectiever.
"Focus niet langer primair op diploma’s bij de zoektocht naar goede mensen, maar kijk vooral naar mentaliteit en werkhouding."
In een steeds krapper wordende arbeidsmarkt en niet-aflatende war on talent komt aandacht voor en relevantie van het individu nog centraler te staan. Focus daarom niet langer primair op diploma’s bij de zoektocht naar goede mensen, maar kijk vooral naar mentaliteit en werkhouding. Generatie Z komt eraan, een groep die altijd online is en zich moeilijk bindt. Een saaie baan met een leuk salaris is voor veel van deze mensen belangrijker dan een leuke baan met een modaal salaris. Dat nodigt wat mij betreft uit om er als werkgever een missie van te maken enkel mensen aan boord te halen voor wie plezier in het werk op nummer één staat.
Tot slot nog een laatste ontwikkeling die de afgelopen jaren al stevig inzette. Op het gebied van hospitality komt de lat in termen van klantverwachtingen wederom hoger te liggen. Dat is een goede zaak. Het betekent voor ons en onze concullega’s dat we moeten blijven differentiëren. Wees als dienstverlener streng voor jezelf en zorg dat je tijdig anticipeert op veranderende omstandigheden. Houd je klant goed in de gaten. Wat zijn de wensen en verwachtingen?
Wij kijken bij bouwens& uit naar 2019. Er staan weer mooie dingen te gebeuren.
Al het beste en graag tot dan!
Michael Bouwens