Op het online platform Insights geeft ABN AMRO de visie weer die de bank heeft op verschillende sectoren. Zo publiceerde ABN AMRO vorige maand een analyse van de zakelijke dienstverlening. Als nieuws- en leergierige specialisten in de facilitaire markt zijn we bij bouwens& uiteraard altijd bezig met de laatste trends. We hebben dan ook met veel belangstelling gekeken naar het gedeelte van de analyse dat ging over de schoonmaak- en beveiligingsbranche.
Afgezien van concrete cijfers over de omvang van de markt, de verdeling tussen de verschillende spelers en het aantal faillissementen, signaleert ABN AMRO een aantal interessante, meer abstracte trends. Zo is de markt bijvoorbeeld versnipperd en verzadigd. Ook zijn de ‘inbesteding’ door de overheid en de krimpende kantoorruimte factoren die verschillende spelers de kop kosten.
Gelukkig zijn er voor innovatieve, ambitieuze partijen mogelijkheden om tegen de trend in toch te consolideren of zelfs te groeien. De concurrentie is enorm en de marges zijn beperkt, maar in specialisatie en verbreding van het dienstenpakket ziet ABN AMRO kansen voor wie bereid is mee te veranderen met de markt. Het verbeteren van de klantgerichtheid – weet voor wie je werkt en wat dit bedrijf nodig heeft – en de flexibiliteit zijn twee andere gebieden waar nog winst te behalen valt.
Deze inzichten zijn misschien niet noodzakelijkerwijs revolutionair of baanbrekend. Toch is een dergelijk bericht voor ons altijd weer een motivatie om te kijken waar we onze opdrachtgevers nog persoonlijker tegemoet kunnen komen en onze diensten nog verder kunnen verbeteren.
Bent u nieuwsgierig geworden? Neem zelf een kijkje op ABN AMRO Insights.