en English
b

Veelgestelde vragen bouwens&

Wat is Facility Management?

Facility Management is een ondersteunende dienstverlening, gericht op het regelen en stroomlijnen van de dagelijkse operationele taken binnen een organisatie. Facility management, of facilitair management, omvat een breed scala aan taken en verantwoordelijkheden die bijdragen aan een efficiënt en effectief gebruik van de werkomgeving.

Wij van bouwens& bieden een high-end facility management dienstverlening die op maat gemaakt is voor onze opdrachtgevers. We streven ernaar om een omgeving te creëren die de werkdag van onze opdrachtgevers, medewerkers, bezoekers en relaties naar een hoger niveau tilt. Dit betekent dat we ons niet alleen richten op de operationele aspecten, zoals gebouwenbeheer, schoonmaak en beveiliging, maar ook op het leveren van een service die de algehele ervaring verbetert en het succes van een organisatie verhoogt.

 

Wat is Integrated Facility Management?

Binnen Integrated Facility Management (IFM) worden diverse facilitaire diensten en processen geïntegreerd en gecombineerd tot een brede en naadloos uitvoerbare dienstverlening. Dit betekent dat verschillende diensten, zoals beveiliging, receptiediensten, schoonmaak en onderhoud, worden samengebracht onder één verantwoordelijkheidsgebied met één vast aanspreekpunt. 

De geïntegreerde aanpak van IFM zorgt ervoor dat alle ondersteunende facilitaire taken worden geregeld door één partij, waardoor er een consistente en gestroomlijnde dienstverlening ontstaat. Dit draagt bij aan het verhogen van de efficiëntie, zowel in termen van kosten als uitvoering. 

Het doel van IFM is om de efficiëntie en consistentie te verbeteren. Door facilitaire diensten te integreren en te centraliseren, kunnen organisaties kosten besparen en een hoger niveau van dienstverlening bieden. Bovendien resulteert de geïntegreerde aanpak in een verbeterde gebruikerservaring en hogere tevredenheid bij medewerkers en andere gebruikers van de faciliteiten.

Een bijkomend voordeel van IFM is dat het organisaties in staat stelt zich meer te concentreren op hun kernactiviteiten en productiviteit. Door facilitaire taken uit handen te geven aan een enkele verantwoordelijke partij, kunnen medewerkers zich richten op hun kerntaken en wordt er meer ruimte gecreëerd voor de groei en ontwikkeling van de organisatie.

 

Wat heb je nodig om als beveiliger te kunnen werken?

Om als beveiliger goed uitgerust te zijn voor je taken, hangen de benodigde vaardigheden en certificeringen af van de locatie en het gewenste beveiligingsniveau. Bij bouwens& opereren beveiligers op zakelijke en dienstverlenende locaties. Deze specifieke locaties vereisen zowel professionele invulling van beveiligingstaken als hospitality. Bij bouwens& bieden we Beveiligers Plus en Security Hosts aan. 

Om taken zoals observeren, signaleren en proactief en actief de-escalerend handelen uit te voeren, is een vakgerichte opleiding vereist, minimaal MBO Beveiliger 2. Daarnaast is een BHV- en AED-certificaat noodzakelijk. Persoonlijke vaardigheden spelen ook een belangrijke rol bij het werken als Beveiliger Plus of Security Host. Goede communicatieve en sociale vaardigheden, servicegerichtheid, het bezitten van mensenkennis en een brede algemene ontwikkeling zijn enkele van deze vereiste eigenschappen.

 

Wat is een Security Host?

Een Security Host is een cross-over functie waarbij beveiligingstaken en taken op het gebied van hospitality door één persoon worden uitgevoerd. In tegenstelling tot traditionele beveiligers die verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van beveiligingstaken, vervult een Security Host een bredere rol waarbij gastvrijheid en klantenservice centraal staan. Net als traditionele beveiligers wordt een Security Host ingezet voor de uitvoering van beveiligingsmaatregelen, zoals toezicht houden, registratie en observatie. Daarnaast zijn Security Hosts ook gastgericht en servicegericht in hun benadering. Ze fungeren als het eerste aanspreekpunt voor bezoekers en medewerkers, verwelkomen hen, beantwoorden vragen en bieden informatie en begeleiding. Security Hosts kunnen bijvoorbeeld helpen bij het begeleiden van bezoekers naar de juiste locatie, het verstrekken van informatie over de faciliteiten en het assisteren bij toegangsprocedures. 

Bouwens& Security Hosts spelen een belangrijke rol bij het waarborgen van veiligheid binnen een gastvrije omgeving. Ze gebruiken beveiligingsvaardigheden en zijn klantgericht om iedereen die de locatie bezoekt een positieve en veilige bezoekerservaring te bieden.

 

Wat doet een Security Host?

Een Security Host is een veelzijdige functie waarbij diverse veiligheids- en hospitality taken worden gecombineerd en uitgevoerd door één persoon. Aan de beveiligingskant omvatten de taken onder meer toegangscontrole, bezoekersregistratie, monitoring van beveiligingscamera's, het bewaken van eigendommen en het uitvoeren van surveillancerondes. In geval van dreigende calamiteiten neemt de Security Host actie volgens het protocol. Aan de hospitality zijde fungeert de Security Host als gastheer of gastvrouw en is hij/zij het aanspreekpunt voor bezoekers.

Security Hosts zijn getraind om alle taken dusdanig uit te voeren dat ze bijdragen aan een prettige bezoekerservaring. Bij bouwens& dragen Security Hosts herkenbare zakelijke kleding, wat zorgt voor een nette en benaderbare uitstraling. Hun gastvrije en servicegerichte werkhouding is van grote meerwaarde op openbare en dienstverlenende locaties, zoals musea, zorgcentra en gemeentehuizen.

 

Wat is zorgbeveiliging?

Zorgbeveiliging is een specifieke vorm van beveiliging, afgestemd op de beveiligingsbehoeften in de zorgsector. Zorginstellingen, zoals ziekenhuizen, praktijken, verpleeghuizen en revalidatiecentra, hebben de verantwoordelijkheid om een veilige omgeving te bieden voor mensen, dieren en eigendommen. Deze locaties hebben een eigen dynamiek, waar verschillende mensen samenkomen met elk hun eigen vragen, verwachtingen, zorgen en angsten. Zorglocaties zijn doorgaans openbaar, wat betekent dat de toegankelijkheid daar laagdrempelig is. Tegelijkertijd hebben zorginstellingen te maken met een toename van brutale diefstallen en met meer persoonsgerichte intimidatie en geweld. Hierdoor vraagt zorgbeveiliging om een integrale aanpak.

Bouwens& draagt bij aan zorgbeveiliging door het leveren van zorgbeveiligers die beveiligingstaken op een servicegerichte manier uitvoeren. Ze vervullen de rol van zowel beveiliger als gastheer/gastvrouw. Onze zorgbeveiligers zijn herkenbaar, maar zakelijk gekleed. Op locaties waar mensen met verschillende nationaliteiten, achtergronden en ervaringen samenkomen, zorgt dit voor geruststelling. Onze zorgbeveiligers beschikken over uitstekende sociale vaardigheden, begrijpen verbale en non-verbale communicatie goed, en tonen empathie. Ze zijn in staat om risicosituaties goed in te schatten en treden doeltreffend op bij calamiteiten. Bouwens& biedt zorgbeveiliging met een menselijk gezicht.

 

Welke hoofdtaken heeft een zorgbeveiliger?

Een bouwens& zorgbeveiliger biedt een op maat gemaakte dienstverlening. Dit houdt meestal in dat de zorgbeveiliger actief en zichtbaar aanwezig is en vaak het eerste aanspreekpunt voor bezoekers vormt. Daarnaast kunnen zorgbeveiligers ook in burgerkleding worden ingezet voor observatie en surveillance. Hun belangrijkste taak is het waarborgen van de veiligheid van aanwezige mensen, dieren, gebouwen en goederen of eigendommen. Dit doen ze volgens een maatwerk protocol dat per zorglocatie verschilt.

Over het algemeen omvatten de hoofdtaken van een zorgbeveiliger observatie, registratie en het actief optreden bij dreigende calamiteiten om erger te voorkomen. Ze fungeren ook als aanspreekpunt voor medewerkers en bezoekers. Bovendien dragen zorgbeveiligers met hun servicegerichte benadering bij aan een prettige bezoekerservaring. 

 

Wat is beveiliging en bewaking?

Beveiliging en bewaking zijn nauw met elkaar verbonden en vullen elkaar aan. Beveiliging verwijst naar het geheel van strategieën, technologieën, protocollen, procedures en maatregelen die worden ingezet om mensen, dieren en eigendommen te beschermen tegen mogelijke bedreigingen en risico's. Het omvat het identificeren van potentiële gevaren, het implementeren van preventieve maatregelen en het beheren van reacties op noodsituaties.

Bewaking gaat over de technische en menselijke inzet om beveiliging uit te voeren. Dit omvat het gebruik van beveiligingssystemen zoals camera's, alarmsystemen, toegangscontrolesystemen en andere technologieën om een locatie, eigendom of persoon te monitoren en te beschermen. Daarnaast kunnen beveiligingsmedewerkers, zoals beveiligers of bewakers, worden ingezet om fysiek toezicht te houden, situaties te beoordelen, beveiligingsrondes uit te voeren en eventueel te reageren op incidenten.

 

Waarom zijn receptiemedewerkers belangrijk?

Receptiemedewerkers zijn belangrijk vanwege hun bijdrage aan een soepel verloop van diverse bedrijfsprocessen door middel van ondersteunende dienstverlening. De receptie fungeert vaak als een ontvangstruimte. Het is ook een plek waar administratieve taken worden uitgevoerd, zoals postverwerking en het verzorgen van reserveringen en bestellingen. Daarnaast kunnen receptiemedewerkers verantwoordelijk zijn voor het schoon en representatief houden van de ontvangst- en vergaderruimten. 

Het belangrijkste aspect van receptiemedewerkers ligt echter in hun rol van vriendelijke en competente gastheren en gastvrouwen. Ze zijn het eerste aanspreekpunt voor bezoekers en creëren een positieve eerste indruk van het bedrijf of de organisatie. Ze verwelkomen gasten met een glimlach, beantwoorden vragen, bieden ondersteuning en begeleiden bezoekers naar de juiste locatie. Door hun professionele en klantgerichte benadering dragen receptiemedewerkers bij aan een prettige werkomgeving voor medewerkers, een positieve klantervaring, een aangename bezoekerservaring en het bevorderen van het bedrijfsimago.

 

Wat is de werkwijze van bouwens&?

Wij van bouwens& streven ernaar om de perfecte ervaring te creëren, of het nu gaat om de bezoekerservaring, klantervaring of facilitaire ondersteuning voor eigen medewerkers. Om de beste resultaten te behalen, geloven we sterk in samenwerking als één team. Onze bedrijfscultuur is gebaseerd op professionaliteit, expertise, betrokkenheid, innovatie, transparantie en ambitie. Met diepgaande kennis van de markt dagen we onszelf voortdurend uit om een nog bredere en completere security-, hospitality- en facilitaire dienstverlening te bieden. Dit heeft geleid tot onze ontwikkeling van de functie van Security Host. Daarmee combineren we de rollen van beveiliger en gastheer/gastvrouw om te voldoen aan de groeiende vraag naar persoonsbeveiliging die naadloos aansluit op de gastvrijheidsbeleving.

Daarnaast biedt bouwens& ook Integrated Facility Management, een effectieve en efficiënte aanpak waarbij meerdere diensten worden samengevoegd tot een geïntegreerde dienstverlening. Hierdoor kunnen we een totaaloplossing bieden die aansluit bij de diverse behoeften van onze klanten. Door verschillende facilitaire diensten te integreren, kunnen we de samenwerking optimaliseren, kostenbesparingen realiseren en zorgen voor een consistente dienstverlening. Integrated Facility Management stelt ons in staat om een breed scala aan services te bieden, variërend van beveiliging en schoonmaak tot catering en technisch onderhoud, met één aanspreekpunt en een gecoördineerde aanpak.

 

Wie is bouwens&?

Sinds 2021 opereert bouwens& als het Nederlandse merk van Armonia. Armonia heeft een ondernemersgeschiedenis die teruggaat tot 1974, toen Patrick Thélot in Parijs begon met het leveren van hotel- en receptiediensten. In 2003 werd het Amsterdamse bedrijf bouwens& opgericht door Michael Bouwens, met een focus op hoogwaardige chauffeursdiensten. 

Deze twee familiebedrijven bundelden in 2021 hun krachten, en vandaag de dag is bouwens& uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de hospitality dienstverlening. Met een sterke focus op klanttevredenheid, betrokkenheid en vooruitgang is bouwens& dé specialist op het gebied van hospitality voor de zakelijke-, zorg-, retail- en culturele sector in Nederland.

Naast het inzetten van moderne technologieën om de kwaliteit te monitoren, hechten we bij bouwens& ook veel waarde aan een persoonlijke benadering. We geloven in de kracht en kwaliteiten van mensen, en we ondersteunen de talenten en ambities van onze medewerkers. Dit doen we onder andere via onze eigen bouwens& Hospitality Academy.

 

Wat is business support?

Business support is een dienstenpakket dat bouwens& aanbiedt om bedrijven te ondersteunen bij hun dagelijkse operationele behoeften. Het omvat maatwerk dienstverlening op het gebied van office management, secretariaats- en managementondersteuning. Met bouwens& business support krijgen bedrijven de benodigde ondersteuning van flexibel inzetbare professionals. Deze ondersteuning helpt bedrijven en organisaties om efficiënter te werken en zich beter te kunnen focussen op hun strategische doelen.

 

Wat zijn de voordelen van business support?

Bij bouwens& streven we naar een langdurig partnership tussen uw bedrijf, ons management en de business support professionals. Dit houdt in dat we uw bedrijf goed leren kennen en samen de ontwikkelingen doormaken. Hierdoor kunnen we snel en adequaat reageren. U werkt samen met één contactpersoon die bekend is met alle facetten van uw organisatie en de business support werkzaamheden. Dit zorgt voor flexibiliteit en effectiviteit bij de uitvoering van bedrijfsactiviteiten.

 

Wat zijn de taken van een meeting room manager?

Een meeting room manager zorgt voor de nodige ondersteuning om meetings op facilitair gebied zorgeloos te laten verlopen, vanaf het moment van boeking tot aan het einde van de meeting. De focus ligt op het bieden van een stressvrije ervaring. Taken omvatten onder andere het opzetten en gereed maken van de vergaderruimte, het aansluiten van presentatiemateriaal en het regelen van catering. Medewerkers en gasten die deelnemen aan de meeting worden hartelijk ontvangen en gastvrij begeleid naar de ruimte. Gedurende de vergadering blijft de meeting room manager beschikbaar voor ondersteuning en na afloop zorgt deze ervoor dat de ruimte wordt opgeruimd en indien nodig wordt klaargemaakt voor de volgende meeting.

 

Wat wordt er bedoeld met host?

De primaire verantwoordelijkheid van een host is om gastvrijheid te bieden. Hij of zij streeft ernaar om mensen zich welkom en comfortabel te laten voelen. Bij bouwens& gaat een Security Host een stap verder door de taken te vervullen van zowel een gastheer of -vrouw als van een beveiliger. Door deze combinatie van hospitality en beveiligingstaken biedt bouwens& een efficiënte en gastvrije benadering om te voldoen aan de vraag naar geïntegreerde beveiliging op diverse zakelijke en openbare locaties.

 

Wat is hospitality security?

De combinatie van hospitality en security resulteert in een vorm van beveiliging die gelijktijdig het niveau van gastvrijheid verhoogt. Dit brengt diverse voordelen met zich mee. Op steeds meer locaties is de traditionele uitstraling van een beveiliger niet langer effectief, omdat het uniform en de afstandelijke houding niet meer passen bij de gewenste gastvrijheidsbeleving. Denk aan zorglocaties, gemeentehuizen, arbeidsbureaus en musea. Hospitality security is een benadering waarbij de traditionele beveiliger meer nadruk legt op gastvrijheid, terwijl de hospitality specialist zich meer richt op beveiligingstaken. Deze vriendelijke uitstraling doet geen afbreuk aan de veiligheidsmaatregelen, maar geeft een vriendelijker gezicht aan de beveiliging. De benaderbaarheid van hospitality security vergroot de gastbeleving en draagt bij aan het de-escaleren van situaties.

 

Wat is facility service?

Facility service omvat een breed scala aan facilitaire activiteiten, variërend van gebouwbeheer tot reinigingsdiensten en het verzorgen van een frisse bos bloemen op de receptiebalie. Het doel van deze activiteiten is ervoor te zorgen dat mensen effectief en comfortabel kunnen functioneren in hun werkomgeving. Bij bouwens& zijn we ervan overtuigd dat facilitaire dienstverlening beter werkt en meer oplevert wanneer gastvrijheid centraal staat. Hierdoor zijn we uitgegroeid tot de eerste facilitaire hospitality specialist in Nederland. Om meer te bieden dan een standaard facilitaire dienstverlening, streven we naar nauwe samenwerking en betrokkenheid met zowel onze opdrachtgevers als onze facility partners, gedreven door onze ‘hospitality drive’.

 

Wat zijn hospitality services?

Het fenomeen hospitality services is allang niet meer exclusief voorbestemd voor de horeca-, wellness- en toeristenbranche. Gastvrijheid en het bieden van een dienstverlening die zorgt voor een prettige gastbeleving zijn ook van onschatbare waarde binnen zakelijke, zorg- en dienstverlenende organisaties. Binnen bouwens& streven we naar een uitgebreide high-end zakelijke dienstverlening die gebaseerd is op hospitality. We bieden receptiediensten, beveiliging, ondersteuning, facility- en vergadermanagement, met als focus het leveren van een buitengewone servicegerichte en gastvrije ervaring.

 

Wat doet een facility manager? 

Een facility manager is verantwoordelijk voor het beheer en de coördinatie van het facilitair management binnen een organisatie. Facility managers werken servicegericht en bieden maatwerkoplossingen en ondersteuning om ervoor te zorgen dat de kernactiviteiten van de organisatie soepel verlopen. Ze spelen een essentiële rol bij strategische planning en beleidsvorming, en zijn de spil in het ontwikkelen en implementeren van het facilitair beheer. Ze zijn betrokken bij het realiseren van gastvrijheidsdoelstellingen, duurzaamheidsdoelen en kostenbeheer.

Bij bouwens& omvat facility management alle cruciale elementen voor een uitzonderlijke bezoekerservaring en uitstekende facilitaire dienstverlening. We bieden op maat gemaakte oplossingen met een herkenbare en vriendelijke bouwens& uitstraling.

 

Wat is facilitaire dienstverlening? 

Facilitaire dienstverlening is een verzamelnaam voor een groot aantal ondersteunende taken en activiteiten die ervoor zorgen dat de operationele en strategische processen van een bedrijf optimaal functioneren of worden verbeterd. Een goede facilitaire dienstverlening zorgt ervoor dat werknemers prettiger kunnen werken en de productiviteit niet wordt gehinderd. Klassiek wordt bij facilitaire dienstverlening of facilitair management gedacht aan gebouwbeheer. In het huidige zakelijke klimaat is het voor steeds meer bedrijven van belang om zich te kunnen onderscheiden op gebied van service en dienstverlening. Dit maakt ook de behoefte aan een onderscheidende facilitaire ondersteuning groter. Naast gebouwbeheer door een huismeester of handyman vallen onder facilitaire diensten ook: receptiediensten, beveiligingsdiensten, schoonmaakdiensten, meeting room management en servicedesk-, business-, en event support. Bij bouwens& werken we met Integrated Facility Management, waarbij alle taken die vallen onder de gekozen facilitaire dienstverlening door een vast team met één aanspreekpartner worden uitgevoerd.

 

Wat is een receptioniste?

Een receptioniste is een gastvrouw die aan de frontoffice zorgt voor een professionele en gastvrije ontvangst van bezoekers en klanten, waarbij zij vaardigheden in communicatie, organisatie en klantenservice combineert. De receptioniste is vaak de eerste persoon die een bezoeker persoonlijk ontmoet. Ze is voortdurend in contact met zowel bezoekers als medewerkers, is communicatief sterk en ‘leest’ ook non-verbale communicatie zodat ze op de juiste manier kan anticiperen. Een onprettige ervaring aan de receptie kleurt ook de mening over het bedrijf of de organisatie. Vriendelijkheid, gastvrijheid en ‘aanwezigheid met een glimlach’ kenmerken dan ook de receptioniste: ze weet perfect te balanceren tussen zakelijkheid en warme gastvrijheid. Naast uitvoerende taken als bezoek ontvangen, bezoekersregistratie, het aannemen van de telefoon en administratieve taken, beschikt een receptioniste over het talent om van nature gastvrij en geïnteresseerd in mensen te zijn. Op de werkvloer wordt voortdurend geschakeld tussen verschillende taken, wat vraagt om prioriteiten stellen en organisatietalent.

 

Wat zijn receptiediensten?

Receptiediensten bestaan uit tal van ondersteunende diensten die worden uitgevoerd binnen de frontoffice. Taken die bij de frontoffice horen zijn het op hartelijke en gastvrije wijze verwelkomen en begeleiden van bezoekers, bezoekersregistratie, het beantwoorden van telefoongesprekken, e-mailverwerking en agendabeheer van medewerkers. Een receptiedienst is een ondersteunende dienstverlening, die niet op de achtergrond blijft, maar wordt uitgevoerd door gastheren en gastvrouwen die op professionele wijze, in-house, het bedrijf vertegenwoordigen. Voor een onderscheidende bezoekerservaring en een prettige werkervaring voor bezoekers zorgen de receptionisten van bouwens& voor een zakelijke dienstverlening die volledig is afgestemd op de behoefte van de opdrachtgever: van een ‘fijn dat u er bent-glimlach’, tot een regelen van een beamer of het maken van een kop espresso. De service- en hospitality-kenmerken van de receptiediensten van bouwens& zijn niet beperkt tot de receptie alleen; ze zijn ook van toepassing op onze ondersteunende dienstverlening voor bijvoorbeeld de servicedesk, de postkamer en tijdens evenementen.