+31 (0)20 642 28 20
b

De 'O' van Oogcontact.

Eén blik zegt genoeg!

Artikel door Yvet ter Meer

Mijn vorige blog ging over de 'H' van Host, zijn passie voor het werk en de energie die hij daaruit haalt. Deze keer wil ik het graag hebben over de 'O' van Oogcontact en met name het belang van oogcontact tussen de host en zijn gast.

We hebben het allemaal helaas weleens meegemaakt; je komt ergens binnen en wordt opgemerkt noch aangekeken. De medewerker van dienst is te druk met andere werkzaamheden en het duurt lang voor je eindelijk aan de beurt bent. Dit is een gemiste kans voor de ontvangende partij, want we zijn allemaal teleurgesteld als we niet de aandacht krijgen die we als gast verdienen!

Een professionele, vijfsterren host heeft oog voor elk detail en laat zich de kans om een goede eerste indruk achter te laten niet ontnemen. De host zorgt voor een fijne omgeving en heeft echt aandacht voor de gast of medewerker die voor hem staat. Verschijnt iemand in zijn blikveld, dan wordt deze persoon gelijk opgemerkt en vriendelijk begroet. Dat begint met het aankijken van de gast om de ander het gevoel te geven "ik heb u opgemerkt en u heeft mijn volledige aandacht". Oogcontact is een teken van opmerkzaamheid en betrokkenheid. Het is non-verbale communicatie die boekdelen spreekt.

Uit onderzoek van adviesbureau Morgens is gebleken dat 55% van de signalen die mensen in een gesprek afgeven lichaamstaal is en dat 38% bestaat uit de intonatie van de stem. Dat laat 7% over die werkelijk over de inhoud gaat. Gelukkig is lichaamstaal een internationale taal die iedereen spreekt, zonder daarvoor een cursus te hoeven volgen. Omdat elk gesprek grotendeels op basis van lichaamstaal wordt gevoerd is het cruciaal om hier bewust gebruik van te maken. Daarbij komt dat oogcontact je net als een welgemeende glimlach niks kost en een hoop kan opleveren.

Men zegt wel dat de ogen de spiegel van de ziel zijn. Of we ons er bewust van zijn of niet; onze ogen spreken de waarheid en tonen wat wij denken en voelen bij een gesprek. Een professionele host weet zijn gesprekspartner op een fijne manier gerust te stellen en te helpen. Dat is het enige wat een gast wil, dat de host zijn of haar zorgen wegneemt. Door de juiste lichaamstaal, een oprechte blik, en een vriendelijke lach vertrouwt de gast erop dat alles geregeld wordt.

Over de auteur

Deze voormalige lerares heeft inmiddels alweer jaren ervaring in de hospitality sector. Bij bouwens& is Yvet Hospitality Manager en bezorgt ze dagelijks vele mensen een flinke glimlach op het gezicht met haar gastvrijheid en charmante voorkomen.

Reacties

We horen graag hoe u erover denkt! Vul hieronder uw reactie in.

Terug naar boven

In drie stappen naar een
betere, eigen vorm van
facilitaire dienstverlening

whitepaper Download whitepaper

Mis niet langer onze blogs.

Meld u nu aan voor bouwens& updates