+31 (0)20 642 28 20
b

De 'H' van Host.

Je hebt het of je hebt het niet!

Artikel door Yvet ter Meer

Wij mensen kunnen onszelf heel wat aanleren door te trainen of door ons in bepaalde materie te verdiepen. Een host zijn met een 5 sterren mentaliteit echter, is een passie of een talent dat diep in iemands DNA zit. Al moet er aan dat talent natuurlijk hard worden gewerkt om het geboden niveau van gastvrijheid constant hoog te houden.

Een echte host is iemand die door houding en hulpvaardigheid altijd 5 sterren uitdraagt. Iemand die energie krijgt van alle facetten van het zorgen voor zowel de externe gast (de bezoeker) als de interne gast (de collega). Een echte host zet graag een stap extra en doet dat proactief, vanzelfsprekend en vanuit de eigen intuïtie. Voor de host zijn dit automatismen, zoals schakelen of gas geven dat zijn voor een ervaren chauffeur die foutloos door het verkeer navigeert. Deze ´automatische piloot´ is natuurlijk niet voldoende wanneer je echt het verschil wilt maken. Dan gaat het erom mensen op eigen wijze te benaderen, op de details te letten, en net dat extra beetje service mee te geven. Er wordt hierbij altijd gedacht in uitdagingen en kansen met als doel de tevredenheid van de gast.

Verder kijken dan de procedure (out of the box) komt dus voort uit een intrinsiek gevoel: een streven om eenieder een tevreden gast te maken, omdat dit de host keer op keer een positief gevoel geeft. Onze medewerkers bij bouwens& bezitten de drive om gasten elke dag op elk niveau ambassadeurs te maken van het bedrijf waar zij binnenlopen. Daarnaast trainen en coachen wij onze medewerkers om deze service steeds te blijven verbeteren en de gasten te blijven verrassen. Dit proces wordt constant onder de loep wordt genomen.

Bij het dagelijkse contact met een gast ligt het initiatief altijd bij de host. Deze groet als eerste en wacht niet af. Er wordt oogcontact gezocht, en de host stapt richting de aankomende of vertrekkende gast. Ook na dit eerste contactmoment, tijdens het begeleiden naar de wachtruimte en het aanbieden van een welkomstdrankje, houdt de host contact met de gast. Kent men elkaar al, dan is er ruimte voor een geïnteresseerd praatje als vervolg op een voorgaand bezoek of een eerdere conversatie. Tot het moment dat de gast door zijn ontvanger wordt meegenomen, zorgt de host dat het hem aan niks ontbreekt. Zo voelt de gast zich welkom en weet hij dat hij niet vergeten wordt.

Het is hierbij belangrijk om te onthouden dat er iedere keer wordt ingespeeld op de wensen van het bedrijf, de betreffende persoon, en de specifieke situatie. Host zijn is namelijk geen trucje dat je dagelijks uitvoert. Het is vakmanschap, dat van elke ontmoeting een bijzondere ervaring maakt!

Over de auteur

Deze voormalige lerares heeft inmiddels alweer jaren ervaring in de hospitality sector. Bij bouwens& is Yvet Hospitality Manager en bezorgt ze dagelijks vele mensen een flinke glimlach op het gezicht met haar gastvrijheid en charmante voorkomen.

Reacties

We horen graag hoe u erover denkt! Vul hieronder uw reactie in.

Terug naar boven

In drie stappen naar een
betere, eigen vorm van
facilitaire dienstverlening

whitepaper Download whitepaper

Mis niet langer onze blogs.

Meld u nu aan voor bouwens& updates