b

Heeft u zich ooit afgevraagd waarom iemand graag zorg draagt voor uw welzijn?

Het DNA van hospitality

Artikel door Suzan Knippenberg

Kent u ze? Dagen dat u van afspraak naar afspraak rent en uw to-do lijstje nog voor de lunch is ingehaald. Mij overkwam het deze week nog: een afspraak liep uit, een collega was ziek en onverwachte problemen doken op. De rest van de dag liep ik achter de feiten aan. Pas aan het einde van de middag had ik een moment om rustig te zitten. “U heeft vast een drukke dag, wilt u iets drinken?”, vroeg iemand me. De beste vraag die ik in tijden had gehoord. In alle drukte was ik helemaal niet aan mezelf toegekomen, wat fijn dat iemand anders dat nu deed!

Intrinsieke motivatie
Wanneer bent u voor het laatst ergens persoonlijk ontvangen? Een moment dat er temidden van de drukte aandacht was voor u, en u helemaal tot rust kwam. Weet u nog wie het was, wat u raakte? Het kan goed zijn dat u zich de persoon nog herinnerde die u de juiste aandacht gaf op het goede moment, zelfs zonder dat u doorhad dat het precies was wat u nodig had.

Mensen die dit mogelijk maken voor een ander, dát zijn de parels van hospitality. Mensen die oog hebben voor de behoeften van u als persoon. Zorgzaam, empathisch en dienstverlenend. Heeft u zich ooit afgevraagd waarom iemand graag zorg draagt voor uw welzijn? Denkt u dat het komt omdat iemand uw functie en invloed kent of omdat hij of zij er voor betaald wordt? Niets is minder waar. Echte hospitality medewerkers hebben een intrinsieke motivatie om u in de watten te leggen en aan te voelen wat u nodig heeft.

Iemand anders naar de zin maken
Hostess, receptioniste, beveiliger, schoonmaker, directiechauffeur: niet iedereen met een diploma is automatisch een goede hospitality medewerker. Hospitality valt te leren, maar er moet wél al iets aanwezig zijn: de motivatie om het leven van een ander net een stukje aangenamer te maken. De een heeft dat meer dan de ander. Door persoonlijke ervaringen bijvoorbeeld, waardoor iemand geleerd heeft om zorgzaam te zijn. Maar er zijn zelfs wel mensen bij wie het een aangeboren eigenschap is.

Mijn drukke dag eindigde in rust: een heerlijke cappuccino die me op het perfecte moment werd aangereikt door een receptioniste. De hectiek van de dag gleed van me af en ik kwam weer helemaal tot mezelf. Dát is hospitality. Iedere dag.

Over de auteur

De medewerkers zijn het geheim achter het succes van bouwens&. Suzan Knippenberg maakt mensen met haar passie als HR Manager betrokken en bevlogen. Ze geniet van medewerkers die zich verbonden voelen met bouwens& en zich mede daardoor inzetten om het beste uit zichzelf te halen.

Reacties

We horen graag hoe u erover denkt! Vul hieronder uw reactie in.

In drie stappen naar een
betere, eigen vorm van
facilitaire dienstverlening

Download whitepaper

Mis niet langer onze blogs.

Meld u nu aan voor bouwens& updates